Af Helen Arvad Clemensen og Lis Fauerholt
Dette kapitel er meget omfattende og har fat i mange gode pointer, derfor er det svært at lave et resume uden at skrive en hel roman. Men jeg synes at man kan dele kapitlet op i to dele, (dette er selvfølgelig meget groft opdelt, men ellers bliver det hurtigt til mange små afsnit som bliver uoverskuelige) nemlig en introduktion + historiedel og en ”how to” del.
I introduktions + historiedelen handler det om medier, deres betydning og udvikling. Det handler naturligvis også om brugerne dertil. Om medierne bliver skrevet at det for 50 år så ganske anderledes ud, der havde man som dansker kun én tv-kanal og to radiostationer og hele familien var fælles om disse. Nu er det anderledes, far ser det ene, mor det andet og børnene noget helt tredje på samme tid. Vi har 30 tv-kanaler, fire radiokanaler, dabradio, webradio og meget andet. Derudover beskrives også hvordan forskellige medier omgiver os hele tiden og at hvert medie får flere funktioner, for eksempel er mobilen også et kamera. Forfatterne af dette kapitel siger at der er sket et paradigmeskift i forholdet mellem afsender og modtager. Man er ikke kun afsender eller modtager, nej man kan faktisk være begge dele. Nye medier skaber ofte panik og bekymringer blandt de voksne, der er tale om såkaldte mediepanikker, hvor det ofte er børn og unge som hurtigt tager de nye medier til sig og bruger dem flittigt. Pressen spiller en stor rolle hvad angår udbredelsen af mediepanikker, for eksempel ved at skrive artikler med en effektteoretisk opfattelse. Altså at mennesker reagere direkte på stimuli fra medierne. For eksempel får skyde-/ voldelige spil ofte skyld når et ungt menneske skyder en anden person. Men en anden faktor som også spiller en vigtig rolle i mediepanikkerne er de voksnes børnesyn. Dette hænger sammen med om man ser novice-barnet eller det kompetente barn. Dertil kommer om man kun ser på selve mediet eller om man ser på fællesskabet om det. Forfatterne griber fat i pædagogens vigtigste opgave i forhold til computer i institutionen. Om dette bliver bl.a. skrevet …”Pædagogens vigtigste aktive opgaver ligger i at sikre en kreativ anvendelse af computeren”….. og …..”Pædagogen må altså være aktiv producent af indhold på nettet. Dels for at sikre alle børn lige vilkår, dels for at sikre, at alle børnene bliver aktive og kreative computer- og internetbrugere”.
I ”how to” delen siger det næsten sig selv hvad emnet er; det er en introduktion til internetbaserede fællesskaber, hjælpemidler og en guide til hvordan man benytter disse og hvad man skal være opmærksom på når man benytter sig af disse. Blandt andre er en guide til brugen af sociale bogmærker – del.icio.us, til flickr, som er et fotofællesskab på internettet, og ikke mindst weblogs.
Jeg synes personligt at det var nogle gode infos at få. Selvom man selvfølgelig lige skal bruge lidt tid på at lære det hele at kende og afprøve hvordan det hele fungerer. Men i hvert fald nogle gode hjælpemidler.
torsdag den 1. oktober 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar